Pas godt på dit parforhold under Corona


Det er ikke let at være et velfungerende menneske for tiden. Isolation hjemme, afstanden til resten af verden udenfor sætter sine spor i os. Mange bliver triste, modløse og har det svært med manglen på social kontakt, ikke kunne komme op at træne, ikke kunne mødes med vennerne og de snævre rammer det giver at være måske to, der arbejder hjemme – og er der børn oven i, ja så er der ikke noget til at sige til, vi allesammen er lige ved at få pip af hinanden.

Vi parterapeuter har travlt som aldrig før. Terapi er heldigvis undtaget nedlukning, så mange har mulighed for at hente støtte hos os. Men for dig/jer som ikke har mulighed for det, så er der ting, I kan gøre for hjælpe og støtte jer-selv og hinanden. Jeg har samlet nogle af de ideer, andre har haft glæde af her:

Sørg for at snakke sammen om hvad der sker inden i.

Ofte synes vi, at den anden jo allerede ved, hvordan man har det – vi går jo sammen hele tiden, så hvordan kan hun/han undgå at vide det? Og jo selvfølgelig kan vi ofte se på hinanden, at noget er galt. Men vi kan ikke læse hinandens tanker. Det er vigtigt, at I “tænker højt” og deler det, der foregår inden i jer, det I tænker – men især hvordan I FØLER. Depression og lede ved hinanden har det med at ophobe sig, når vi er tavse.

Sørg for at komme ud af huset – hver for sig. HVER DAG!

Det kan være stressende at stå med ungerne alene og vejret indbyder måske heller ikke til det, men at få bare 25 min for sig selv – i det fri – gør en enorm forskel på hvor fangede vi føler os. Send din kæreste ud at løbe eller på walkntalk med en ven. Mind din partner om at komme afsted. Det er guld at blive givet lidt frihed.

Rør ved hinanden.

Et lille strøg over kinden eller et kys på håret, en lille nakkemassage, mens den anden læser mails, er penge direkte ind på kontoen. Tag evt en middagspause, hvor I ikke laver andet end at ligge helt tæt og trække vejret sammen. Intimitet giver elasticitet! Vi har meget lettere ved at tilgive hinanden for småfejl, hvis vi lige har været tætte.

Glæd hinanden og nyd at være taknemmelig.

En kop kaffe, når man mindst venter det eller at man tænder et stearinlys og “gør det lidt hyggeligt”. Husk at vise taknemmelighed. Taknemmelighed løfter ikke blot din partner, men også dit eget humør at mærke at man er taknemmelig.

Tal om jeres drømme og planer.

Tilpas dem “tiden”, men bliv ved med at lægge planer, der glæder jer. Hvis vi kun taler om alt det vi ikke kan, bliver vi modløse og trætte af at høre på hinanden, når der er brug for det (se pkt 1). Så udfordr jer-selv og hinanden til at drømme, ønske og håbe for fremtiden, så konkret som muligt.

Hjælpen er nær

Vent ikke med at søge hjælp, hvis det føles svært eller umuligt at løfte humøret hos dig selv eller i hjemmet. Nogle gange er det faktisk kun en enkelt session med en god terapeut, der skal til, for at det hele bliver en her del lettere og sjovere igen.

For flere ideer…

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.